10/01/25

La responsabilitat dels intel·lectuals (Noam Chomsky) (I)

 

Noam Chomsky
(foto baixada d'internet)

Aquest llibre, del què recomane entusiàsticament la lectura, és el resultat de dues entregues (dos llargs articles) de Noam Chomsky, la primera el 1967 i la segona el 2011.  El següent que comentaré del mateix autor es va publicar per primera vegada l’any 2004. Ambdós tenen, però,  una actualitat rabiosa que a mi em fa pensar, entre altres crisis humanitàries actuals, la que provoca Israel a Gaza amb l’ajuda dels EUA i que ens obliga a totes les persones solidàries, pacifistes i amb ètica a denunciar públicament aquestes atrocitats i crims.

Les publicacions que presentaré en diferents entregues en aquest blog, tenen com a objectiu animar a la lectura de Noam Chomsky i, si algú per falta de temps o altres motius no pot llegir-lo, m’agradaria que el resum i reflexions que publicaré li resultaren d’interès.

Diu l’autor que l’intel·lectual és un privilegiat que té uns coneixements dels  que no disposen altres persones. Per això  poden exposar les mentides dels governs i analitzar les accions segons les causes, les motivacions i, sovint, les intencions amagades que puguen tenir.

Per a l’administració estatunidenca és un article de fe que les seues motivacions són pures i no estan subjectes a anàlisi. Davant aquesta situació els intel·lectuals poden triar entre defensar el poder establert o optar per “la senzilla honestedat d’explicar les coses tal com  són”

L’intel·lectual ha de proposar teories, explicacions o supòsits basats en fets que es puguen posar a prova contrastant-ne les conseqüències” (pàg.31) Ho diu criticant a Kahn, qui defensa el poder establert faltant a aquest mètode.

També s’oposa a Daniel Bell (pàg.34) que en el seu llibre “La mort de les ideologies” assegura que els intel·lectuals occidentals han perdut l’interès de convertir les idees en eines d’impuls social per la transformació radical de la societat i això significa que les ideologies han mort. Els problemes , afegeix Bell, s’han de resoldre dins del marc de la societat del benestar (és a dir de la democràcia liberal).  Chomsky rebutja la teoria de la mort de les ideologies, raonant que els intel·lectuals que han abandonat l’opció de transformar la societat ho han fet per interès propi (està demostrat que acaben ocupant càrrecs  de direcció en la societat del benestar) i, per una altra banda, aquest intel·lectuals ni justifiquen objectivament ni argumenten la conveniència de rebutjar l’objectiu de transformar la societat. Queda també demostrat que l’estat de benestar no arriba a tots dins del mateix territori de països desenvolupats i està molt lluny en països subdesenvolupats on hi ha misèria i fam.

A aquests intel·lectuals que col·laboren amb el poder establert, Chomsky els diu intel·lectuals acadèmics. El poder establert els anomena intel·lectuals responsables.

 A mi personalment la mort de les ideologies em provoca una reflexió: Quan el poder econòmic o els polítics conservadors parlen de ideologia, es refereixen a la ideologia dels altres que per a ells és l’única ideologia, perquè ells no en tenen. És a dir, si algú vol canviar la societat i alliberar els pobres, això és ideologia. Si uns altres volen conservar o augmentar el privilegi dels poderosos, no és ideologia, és una pràctica legítima.

Alguns intel·lectuals acadèmics (i polítics) crítics a la guerra (per exemple del Vietnam) ho són no perquè ha estat un greu atac als drets humans i al dret internacional, sinó perquè ha sigut un error que ha suposat un cost desproporcionat als EUA.

Anthony Lewis defensava que la intervenció a Vietnam va començar amb intents “maldestres” de fer el bé.

Per a Chomsky, Lewis considera maldestre aquell intent perquè va fracassar. I critica que aquest intent de “fer el be” és un principi doctrinal que el poder establert no necessita demostrar (pretén que s’accepte com a dogma). Al mateix temps, les enquestes mostraven que aproximadament el 70 % de la població no veia la guerra com a un error sinó com “essencialment injusta i immoral”

La responsabilitat dels intel·lectuals, afirma Chomsky,  consisteix en el paper que tenen en la creació i l’anàlisi d’ideologia.

(continuarà)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada