Terra i indústria de Joana Escorna, senyora de Pedreguer, també trepitjada pel seu marit, el poeta Ausiàs March
16.12.14
DE BERGA A PEDREGUER
11.12.14
VIC

Finalitzat el 38 Aplec Excursionista dels PPCC, em vaig encaminar junt als meus companys de viatge, a visitar Vic, com a preàmbul a la visita al monestir de Sant Tomàs de Ruitortes, entre Calldetenes i Falgueroles, com ja he explicat en aquest blog i dins de la sèrie de Dietari.Vic és una ciutat molt bonica --visiteu-la, per favor-- i jo tenia especial interés en veure la catedral. De jove, a l'institut Jorge Juan, vaig fer un treball d'història de l'art i vaig triar la catedral de Vic, per uns motius més sentimentals que no artístics o històrics, com crec que ja suposeu. El treball el vaig fer a partir del que havia estudiat en llibres. Un gran error, no ho recomane a ningú. A més de llibres convé veure "in situ" allò del que vols parlar. Quan he arribat a la catedral m'he endut un gran ensurt. En la meua memòria, ja fràgil per l'edat, veia una catedral gòtica. Ara una neoclàssica. En entrar vaig anar adaptant la memòria i la realitat. Començaré per dir que les pintures de Sert que m'impressionaven vistes en els llibres que havia estudiat --això si que ho recordava perfectament-- eren molt més impressionants del que jo creia. Quasi em fan por, em donen una sensació d'ofegament, però no qüestionaré, no ho faré mai, el seu valor artístic.
Previ pagament del tiquet d'entrada(!), vam accedir al claustre. Ara si, la memòria tornava de colp, i veia el claustre gòtic tal com el vaig estudiar i presentar en el meu treball d'institut, amb el monument funerari a Balmes al mig del pati.
Em vaig introduir clandestinament --ens havien avisat que no podíem entrar perquè se celebrava una missa-- a la cripta romànica: Un sol sacerdot celebrava i sols quatre fidels, dos seglars i dues monges que cantaven (elles) càntics gregorians. Ho confesse, passe de celebracions eucarístiques i d'adoracions, tot i que soc respectuós amb elles, però he de dir que passant mig hora diària en aquest lloc, no caldrà prendre ansiolítics, ni antidepressius ni tranquil·litzants.
En sortir i tornar a veure la façana, ja havia retornat completament la memòria, era la mateixa catedral que jo havia estudiat.![]() |
| Sepulcre de Sert coronat per una de les seues pintures. |
10.12.14
DIETARI 08/12/2014
![]() |
| 1920-1930 aproximadament |
| Actualment. L'arc de la porta ha desaparegut. |
El motiu que va
provocar que mon pare ingressara en aquell lloc --orfe de part de pare i amb
una mare amb tres fills de curta edat, dels quals ell era el menor, pobres per
a més desgràcia-- i també les circumstàncies de la situació en les que es va
trobar en aquell lloc --lluny de casa, de la mare, dels germans, dels
amiguets... veure's destinat a una professió per la que no tenia vocació,
suportant una disciplina severa, sense llibertat per a res i potser sofrint
altres mortificacions que mai no em va revelar-- sempre m'han angoixat. Quan després
d'alguns anys li van permetre viatjar a casa a passar unes breus vacances,
potser per a provar la seua vocació sacerdotal, ja no va voler tornar. Però amb
tot i això, ell sempre havia estat agraït perquè a Sant Tomàs va rebre menjar i
educació.
LI DIUEN FLOR DEL CUCUT
A LA GENTIL "PRIMAVERA"
PERQUÈ AIXÍ QUE EL SENT CANTAR
EN SON COIXÍ SE DESVETLLA.
TREMOLA ENCARA DE FRED,
MES TOTA S'ALEGRA
AL SENTIR COM AL CUCUT
LI HA RESPOST L'ORONETA,
ENTONANT UN CÀNTIC NOU
AMB UNA TONADA VELLA:
EL BON TEMPS HA ARRIBAT
BENEIDA PRIMAVERA!
PRÍMULA. JACINT VERDAGUER
Hui, huit de desembre
del dos mil catorze, ben prop de l'hivern i a un lloc tan fred com la Plana de
Vic --amb una forta glaçada-- on va viure mon pare i, abans, Mosèn Jacint
Verdaguer, he sentit esclatar la primavera.
4.12.14
Estrany?
Resulta estrany que, en una època on la policia pot obtindre tota la informació que necessita en quant a comunicació, gràcies a la xarxa que usem tots, no hagueren tingut notícia d'un encontre per a barallar-se entre seguidors de l'Atleti (feixistes) i seguidors del Depor (antifeixistes), que havien acordat, diuen, per la xarxa. Resulta estrany que, en una època on la policia arriba en un no res si desplegues una bandera separatista o republicana, si cremes una espanyola, o si cremes una foto del rei, que tardara tant en arribar a un lloc on hi havia una baralla de multituds. Des del principi sospite que tota la informació de baralla acordada, de qualificar a la víctima com a una mala persona, sols pretenia amagar la ineficàcia de la policia i del seus responsables polítics. Però ara que comences a sentir opinions de seguidors del Depor, afirmant que no hi havia cap baralla pactada i que van ser víctimes d'una emboscada, i amb l'experiència que tenim els valencians a qui ens consta que en una manifestació institucional i davant la policia, apareixen feixistes amb banderes del pardalot i signes nazis, i la policia no actua. Ara que a Madrid, en una reunió informativa per a explicar els arguments dels independentistes, la rebenten un grup de gent amb signes nazis i fent apologia de la violència contra els que sols pretenen usar la paraula i no passa res. Ara jo pense que pot haver-hi alguna cosa més que ineficàcia. Per una altra banda pense que pretendre acabar amb la violència del futbol, sense tindre en compte que no es pot diferenciar de la violència d'extrema dreta, de la violència masclista, o de la violència del poder econòmic que permet deixar sense casa i sense menjar a ciutadans que no tenen culpa de res, és com pretendre acabar amb la corrupció sense clavar-se amb el corruptor, és a dir amb un sistema que n'ès la causa.
29.11.14
DIETARI 28XI2014
He assistit, com a membre del jurat, a l'acte d'entrega dels guardons dels Premis d'Honor Vila de Pedreguer, i al sopar tertúlia en homenatge als guardonats. En l'entreacte de l'entrega de premis, hem gaudit de la música d'una parella de grans artistes, Rebeca i Alex (ENDINS), un plaer que, mitjançant el sentit auditiu es filtra dins de l'esperit. Després, en el sopar, he tingut la sort de compartir amb els artistes i conèixer-los a nivell humà. No, el que he dit no és cert, no és possible separar l'artista de la persona. L'artista és un reflex de la persona, del seu esperit. Quan coneixes l'artista coneixes la persona.
Després de l'entrega dels Premis em sentia eufòric i no sabia perquè. Finalment ho he descobert: després de quatre anys, cesse de membre del jurat i això suposa abastar un alliberament. Vull dir que l'experiència ha estat desagradable? No. Durant aquests quatre anys he gaudit de les companyes i companys amb els qui he compartit la tasca. M'han enriquit intel·lectualment i amb elles i ells he passat moments entranyables i força divertits.
És el fet d'alliberar-me de responsabilitats, el que em fa feliç. No em penedisc de cap de les decisions preses com a jurat, però lamente no haver premiat persones i associacions que ben bé s'ho mereixen. Tots no podien ser.
Alliberar-se de responsabilitats és un plaer immens que desemboca en una pau interna difícil d'explicar per qui, com jo, no sap expressar les emocions i sentiments. Jo en tinc d'experiència, per l'edat i per haver acumulat responsabilitats. Sols quan hom és major i, en mirar arrere, hom veu un llarg camí, la felicitat per abandonar responsabilitats és més intensa, més atapeïda i immensament plaent.
Després de l'entrega dels Premis em sentia eufòric i no sabia perquè. Finalment ho he descobert: després de quatre anys, cesse de membre del jurat i això suposa abastar un alliberament. Vull dir que l'experiència ha estat desagradable? No. Durant aquests quatre anys he gaudit de les companyes i companys amb els qui he compartit la tasca. M'han enriquit intel·lectualment i amb elles i ells he passat moments entranyables i força divertits.
És el fet d'alliberar-me de responsabilitats, el que em fa feliç. No em penedisc de cap de les decisions preses com a jurat, però lamente no haver premiat persones i associacions que ben bé s'ho mereixen. Tots no podien ser.
Alliberar-se de responsabilitats és un plaer immens que desemboca en una pau interna difícil d'explicar per qui, com jo, no sap expressar les emocions i sentiments. Jo en tinc d'experiència, per l'edat i per haver acumulat responsabilitats. Sols quan hom és major i, en mirar arrere, hom veu un llarg camí, la felicitat per abandonar responsabilitats és més intensa, més atapeïda i immensament plaent.
28.11.14
ENTREGA DELS PREMIS D'HONOR VILA DE PEDREGUER
Aquesta nit a les 20:00, A l'Espai Cultural (carrer Mestre Serrano) entrega dels Premis d'Honor Vila de Pedreguer als guardonats, Bernat Capó (al mèrit cultural) Martí Franch (al mèrit arquitectònic) i AMADEM (al mèrit a la solidaritat i defensa de les llibertats) S'entregaran unes mètopes a Arantza Artola i Antònia Server com a exmembres del Jurat i a hi haurà un entreacte musical a càrrec de Rebeca (vocalista) i Alex (pianista). Entrada lliure.
20.11.14
Don Alfonso
Don Alfonso Guerra diu que voler fer un referèndum sobre la independència de
Catalunya, és com pretendre un referèndum sobre si els marits poden pegar a les
mullers. Supose que ho diu en el sentit que pegar a les dones és il·legal i el
referèndum sobre la independència també ho és, perquè no hi veig cap altra
comparació possible, ni en les preguntes del pretès referèndum ni en l'actitud
dels votants el 9N, ben pacífica i cívica. El senyor Guerra a qui hom atribueix
la frase "el que se mueva no sale en la foto", frase que, siga certa
o no, tothom li atribueix perquè sembla adient per a definir la seua idea
piramidal de governar, deu pensar que no s'ha de pegar a les dones perquè és
il·legal i no perquè és violència masclista i és inhumà. Per dir-ho amb unes altres
paraules: de la declaració de don Alfonso Guerra es desprèn que si ell visquera
a Afganistan i la seua dona li fora infidel, la mataria a cantalades, perquè no
és il·legal. Així és vostè don Alfonso, obvie la qualificació que es mereix,
perquè és vostè qui s'autoqualifica amb les seues declaracions.
Subscriure's a:
Comentaris (Atom)

.jpg)