El
viatge per terres de Portugal va incloure una visita--visita de
metge-- a Aveiro, una petita i tranquil·la ciutat que, tot i
no poder-la considerar una ciutat monumental, disposa de suficient
atractiu per a afirmar que paga la pena visitar-la. Ací vaig
optar per separar-me dels meus acompanyants i anar al meu aire. La
decisió va estar basada en el fet que jo no podia renunciar a
visitar una exposició fotogràfica (amb això
coincidisc amb l'amic Carles Mulet). Si a una ciutat fan exposicions
fotogràfiques significa que es tracta d'una ciutat oberta al
món, de mirada ampla, que s'interessa per la vida; i si el
viatjant passa de llarg per davant de l'exposició, no cal que
cerque res més perquè no ho trobarà. Els meus
amics necessitaven una bona i refrescant cervesa i un passeig en
barca pel riu. Però sols disposàvem d'un matí i
no hi havia temps per a tot. Per això ens vam separar. Les
fotos de l'exposició no eren "riques" --permeteu-me
l'expressió-- sinó de zones desèrtiques i de
persones humils. Què difícil és fotografiar amb
llum dura, excessivament intensa i paisatges amb pocs colors! Però
si els fotògrafs tenen ofici i art --i els autors de
l'exposició ausades que en tenen!-- el resultat és
bellíssim.
Encara
vaig tindre temps de visitar el museu de la ciutat. Era l'antic
convent de Jesús, construït amb l'ajuda del rei Alfons V
de Portugal i on va ingressar ben aviat la seua filla, la princesa
Joana, més tard Santa Joana (algun dia donaré la meua opinió de perquè les filles dels reis, i altres sense ser-ho com el nostre paisà Sant Vicent Ferrer, tenen més possibilitat de ser sants). El museu no és gran, cosa
que resulta positiva, perquè el visitant el veu tot sense
cansar-se. Jo destacaria un quadre de la santa (clar!) i un altre de
la mare de Déu de la llet que em va recordar, no sabia perquè,
el que el pare Elies va despenjar d'una capella de l'església
de Benisania segons conta Carme Miquel a “La mel i la fel” (en
arribar a casa i consultar la novel·la observe sorprés
i corprés que no es tracta del mateix quadre, la Mare de Déu
és diferent però el Jesuset d'ambdós quadres, el
del museu i el de la portada de la novel·la, s'assemblen com
si es tractara del mateix xiquet. O a mi m'ho sembla). També
cal destacar la cordialitat dels vigilants del museu que, amablement, t'avisen
que no et perdes aquesta sala que estàs passant de llarg, que
et convé visitar el claustre, que observes amb atenció
aquell quadre...

Quan
vaig arribar al lloc d'encontre, la Lluïsa donava menjar als
coloms i li vaig fer una foto pareguda a la de les Rambles de
Barcelona l'any 1970 (com passa el temps!).

I
com a prova que Aveiro és una ciutat força
agradable--pel meu gust, si més no-- adjunte també una
de les fotos que es poden fer pels seus carrers.
1 comentari:
Que precioses, lluminoses )i fotogèniques!) són aquestes petites ciutats portugueses i sembla mentida que tinguen museus ben interessants. Aveiro tampoc l'he visitat encara però he tingut experiències ben semblants a Bragança o a Évora.
Sempre cal tornar, a Portugal!
Publica un comentari a l'entrada